Kelewatan Bukan Penamat Kerjaya


Harini sampai lewat lagi. Untuk kali yang ke 10 dalam bulan ini. Boleh imagine? Baru 9 haribulan gua dah 10 hari lewat.

Dapat tangkap tak maksud gua? Maksudnya cuti ke tak cuti gua tetap kena kerja. Tahu ke lagi 1 tu mana datangnya? Lagi 1 tu gua lewat masuk pejabat lepas solat Jumaat minggu lepas. Ini bukan lewat biasa - biasa je. Ini memang luar biasa. Empat tahun gua sembahyang Jumaat di masjid yang sama, tapi Jumaat lepas adalah kali pertama gua buat perangai ni.

Elok lepas sembayang Jumaat, gua pun santai kejap dalam masjid. Belek - belek telefon bimbit. Jeling - jeling mat saleh dan minah saleh yang datang melawat masjid, jenguk - jenguk kubah dan....

Tiba - tiba, blackout. Tengah - tengah blackout tu gua rasa pipi gua disentuh oleh sebelah tangan yang lembut dan basah. Gua dah sangka malaikat datang nak ambik catatan amalan gua. Tapi sangkaan gua meleset bila tangan tadi mula menampar pipi gua.

Sambil menampar pemilik tangan tadi bersuara,"Encik, kita dah nak solat Asar ni. Marilah jemaah sekali"

Damn! Gua dengan muka toyanya bangun dan bersandar. Mamai masih lagi mengiringi.

Damn! Damn! Gua tengok telefon bimbit : 17 missed call + 6 unread message + 4 notification Facebook + 6 mentioned Twitter.

Damn! Damn! Damn! Mampos gua! Salah satu SMS dari penyelia gua.
Ayatnya,"Kau kat mana? Report ni tinggal data dari kau untuk diisi, pukul 5 nak kena ada atas meja bos. Reply balik. URGENT!!! Tolong jawab kalau nombor pejabat call!"

Gua tenang. Gua tanpa sekelumit pun rasa bersalah membalas mesej tersebut :

Bos, saya kt hospital ni. Hantar bilal masjid ********** ni pegi hospital. Dia pengsan lepas solat Jumaat tadi. Masih tunggu family dia datang ni. Sorry lupa bagitau tadi.


Gua terus off telefon bimbit. Bye!

0 Yang Nak Menang: