Negatif


Semalam member gua telefon. Dari suara dia bagi salam tu, gua dapat agak yang dia ada masalah. Gua teka ni mesti dah clash dengan awek pramugari dia tu. Tak pun masalah kat ofis dia.

Gua sebagai Presiden Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) di sekolah pada tahun 1999 - 2000 takkan membiarkan masalah rakan sebaya gua ni membelenggu dia. Gua kena jadi pendengar yang setia!

"Kenapa Don?", jolok gua

"Gua ada masalah sikit", jawabnya pendek

"Dengar suara lu bagi salam tadi gua dah tau", gua guna ayat biasa bomoh dalam TV...

...Gua sambung, "apa masalahnya?"

"Gua dah berhenti kerja", balasnya sayu

Gua ni dah paham sangat dengan kawan gua ni. Bertukar kerja macam bertukar baju. Selalu sangat. Mana taknya, panas baran kawan gua ni sukar nak dibendung. Asyik gaduh dengan bos dia je.

Gua dah malas nak jadi pendengar setia kalau bab ni.

"Tu la lu. Cuba la kawal sikit panas baran lu tu. Jangan asyik nak lawan bos je. Kita ni pekerja. Pekerja kena la ikut kehendak bos kalau tak langgar hak. Lu ni bila nak stabil keje ni beb? Gua nak kita sama - sama berjaya. Lu kena belajar sabar. Sabar itu separuh dari Iman" bebel gua

Gua sedut nafas panjang setelah membebel tadi dalam satu nafas je.

Gua sambung,"Gua boleh bagi lu pinjam duit. Tapi sampai bila lu nak jadi macamni? Gua pun ada mulut nak disuap. Gua pun ada simpanan sikit je"

Tiba - tiba gua terdengar suara halus kawan gua mengeluh dari hujung talian, "Haduuuuuhhhh"

Mungkin dah tak sanggup kena bebel dengan gua.

Kawan gua balas,"Hei monyet! Gua nak bagitau gua dah berhenti kerja sebab gua dah dapat kerja kat ofis lu la"

Dalam hati gua,"Oh shit! Gua terkena"

Terus gua buat - buat line Celcom tak clear. Alah, buat suara yang putus - putus tu. Menjadi beb. Gua terus tekan butang merah kat telefon.

0 Yang Nak Menang: